Portfoliomanager (specialisme facilitair)

Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) draagt bij aan een veilige samenleving door het versterken van de veiligheidsregio’s en hun partners bij het professionaliseren van hun taken. Wij ontwikkelen en delen relevante kennis, wij hebben expertise voor het verwerven en beheren van gemeenschappelijk materieel en wij adviseren de betrokken besturen. Ons motto hierbij is: signaleren en verbinden. Het team Verwerving bestaat uit twaalf medewerkers die op alle niveaus betrokken zijn bij inkoopprojecten en aanbestedingen. Vier van deze twaalf mensen vormen samen de Faciliteit Landelijke Inkoop Brandweer (FLIB). Met portfoliomanagement ondersteunt de FLIB de 25 veiligheidsregio’s bij het bereiken van hun strategische doelstellingen. Dat gebeurt o.a. door relevante product- en marktinformatie te verzamelen, te ontwikkelen en te delen met de regio’s over de verschillende producten. Hiermee kunnen de veiligheidsregio’s weloverwogen keuzes maken in hun aanbestedingsstrategieën, zonder individueel steeds ‘het wiel uit te moeten vinden’. De hoofdgroepen van het portfoliomanagement zijn: materieel en materiaal, facilitair en ICT. Wij zijn op zoek naar een portfoliomanager Facilitair voor 36 uur per week. De standplaats is Zoetermeer. Door de aard van de functie vinden veel afspraken in het land plaats.

De functie

Als portfoliomanager ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van portfolioplannen op facilitair gebied. Concrete onderwerpen die voor 2018 zijn benoemd zijn o.a. vastgoed, bedrijfskleding, multifunctionals en het vormgeven van maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI). Op basis van deze plannen en onderwerpen worden inkoopstrategieën geformuleerd. In bepaalde gevallen kan die strategie ertoe leiden dat de veiligheidsregio’s de FLIB vragen een gezamenlijke aanbesteding te organiseren en uit te voeren. Je bent als portfoliomanager in die situatie inkoopinhoudelijk expert. In het uitvoeren van de aanbesteding, de implementatie van het contract en de inrichting van het contract- en leveranciersmanagement word je waar nodig ondersteund door een collega uit het inkoopteam.

Je bent in staat op verschillende abstractieniveaus te acteren. Ook zie je de ontwikkelingen binnen het portfolio en kun je deze vertalen naar portfolioplannen die toegevoegde waarde voor de regio’s hebben. Als portfoliomanager ben je klantgericht en heb je veel oog voor de overeenkomsten én de verschillen tussen de 25 regio’s. Dat betekent automatisch dat je heel veel contacten opbouwt en onderhoudt met de mensen in de regio’s, met (potentiële) leveranciers, organisaties zoals het Rijk, brancheorganisaties et cetera.

Kernactiviteiten

  • Je ontwikkelt portfoliomanagement in de vorm van plannen en je bouwt relevante kennis op (producten, markten, ontwikkelingen binnen de regio’s).
  • Je betrekt die mensen die bij kunnen dragen aan een plan, neemt waar nodig deel aan projectgroepen, draagt zorg voor de plannen die informatie bevatten waar de regio’s behoefte aan hebben en je draagt op verschillende niveaus de plannen uit.
  • Je bepaalt per product op basis van analyse en businesscases welke activiteiten aan de orde gaan komen.
  • Je stelt een meerjarenplanning op samen met de accountmanager van de FLIB, in samenspraak met de programmaraden en de netwerken.
  • Waar gewenst door de veiligheidsregio’s monitor en manage je de contracten op hoofdlijnen, voortvloeiend uit gezamenlijke aanbestedingen.
  • Je neemt deel en draagt bij aan de vakgroep inkoopbijeenkomsten.

Verantwoordelijkheden en bevoegdheden

  • Je ontwikkelt en stelt portfolioplannen op.
  • Je bouwt materiedeskundigheid op m.b.t. het portfolio.
  • Je formuleert aanbestedingsstrategieën voor de onderdelen van het portfolio.
  • Je voert het strategisch/tactisch inkoopproces uit bij gezamenlijke aanbestedingen (waar gewenst door de veiligheidsregio’s).
  • Je implementeert en voert op hoofdlijnen het contractmanagement uit voor de producten waarbij een aanbesteding is uitgevoerd (waar gewenst door de veiligheidsregio’s).
  • Je bewaakt de voortgang van alle projecten en rapporteert hierover.

Functie-eisen

  • Hbo-werk- en denkniveau.
  • Vijf jaar werkervaring in een relevante omgeving/rol.
  • Affiniteit en ervaring met Europese aanbestedingen.
  • Gevoel voor politieke en bestuurlijke verhoudingen.

Competenties

  • Resultaatgericht en klantgericht
  • Analytisch
  • Communicatief en teamspeler
  • Netwerker
  • Ondernemend en proactief

Wat bieden wij?

Een uitdagende functie binnen een stimulerende en collegiale werkomgeving. De arbeidsvoorwaarden zijn conform de Rechtspositieregeling Rijksambtenaren (BBRA). Afhankelijk van je achtergrond en ervaring word je ingeschaald in schaal 11 (minimaal € 3.038,90 en maximaal € 4.669,57 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek).

In het kader van het ontwikkelen van de FLIB zijn er mogelijkheden voor het volgen van een studie/training.

Interesse?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Nikoletta Nemeth, telefoon 079 33 04 718.

Heb je belangstelling voor de functie en pas je binnen het geschetste profiel? Stuur dan je sollicitatiebrief met curriculum vitae uiterlijk 2 februari 2018 naar solliciteren@ifv.nl, onder vermelding van portfoliomanager (facilitair) en het vacaturenummer 180101.

De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 14 februari 2018.

Deze vacature wordt gelijktijdig intern en extern uitgezet.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

IFV
Zilverstraat 91
2718 RP Zoetermeer
Wij gebruiken cookies